Wednesday, October 12, 2011

The reason I reject DAP because of their similar views with PAP in terms of economic policies.


  • Joe Karman

    Part 3 - The reason I reject DAP because of their similar views with PAP in terms of economic policies. They are too liberal and unregulated. Check out the video from SDP. It is not just about Malays there, it is about the whole population including original original Singaporean chinese and indians.

    SDP Hari Raya Message 2010
    http://yoursdp.org/ Ms Suraya delivers the SDP's Hari Raya message for 2010. She talks about the PAP disrupting Singapore's racial mix with its policy to flood Singapore with foreigners.
    4 hours ago · LikeUnlike · · SubscribeUnsubscribe

    Joe Kamarn
      • From the video what actually happened is the foreigners have taken control of their economic pie and now their jobs. Singapore can't kick out the west like Americans etc but they also can't ignore China rise in economy. So now with West con...trol most of their economic pie and now they bring in CHina and others, so what happened to the remaining economic pie for their own population? Reduce laaa. So u want it to happen here? Not just bumis will get screwed others too.

      • Inilah akibat ekonomi terlampau liberal dan tiada unsur protectionism. Sebenarnya ini bukan shj masalah bangsa Melayu di Singapura. Masalah Bangsa Melayu di Singapura memang dah lama dah. Tetapi ini masalah baru, ia turut memberi masalah ke...pada penduduk asal cina di Singapura. Parti SDP majoritinya adalah CIna Singapura. Ia adalah kebetulan video ini dibuat pada hari raya dan semestinya org melayulah yang kena cakap dan terbaik sekali kena bawa isu bangsa melayu sebab, video ni adalah ucapan hari raya kepada melayu Islam. :D. Sebenarnya kalau penduduk majoriti asal CIna tidak ditimpa masalah imigrasi dari luar ni, takkan ada video seperti ni punya.
      • Sistem Ekonomi Liberal ni ada kelebihan dan kekurangannya. Kelebihannya influx modal yang tinggi dari luar negara, inilah salah satu sebab jawapan kepada kemajuan Singapura yang mendadak. Tetapi ada efeknya jugak, jika modal dari luar terla...mpau banyak ini bermakna syarikat2 besar luar yang bermodal tinggi akan menguasai pasaran. Walaupun rakyat Singapura pada awalnya mendapat kebaikan dari peluang pekerjaan, tetapi agak hairan syarikat2 besar luar ni mahu juga kompetitif dan mereka telah meletakkan syarat mahu professional yang lebih berkaliber (rakyat Singapura tak berkaliber ke?). Syarikat gergasi CHina pulak nak pekerja yang boleh bertutur mandarin, rakyat Singapura berketurunan CIna tak banyak pulak reti mandarin banyak fokus English ja. Sekarang sangkut
      • Terus terang bila saya lihat video ni saya bersyukur, negara kita mengamalkan sistem ekonomi yang seimbang, tidak terlalu liberal atau tidak terlalu mengawal. Salah satu sebab negara kita lambat membangun dengan SIngapura ialah kerana siste...m ni iaitu melindungi dan memberi masa kepada rakyat Malaysia samada Bumi atau Tidak utk belajar dan membangun sekali, kesannya ekonomi kita banyak juga dikuasai oleh rakyat Malaysia sendiri samada dari GLC, Syarikat Swasta negara kita tak kisah sama ada bumi atau tidak. Dan ini telah sedikit sebanyak melindungi rakyat kita sendiri tak kisahlah bumi atau bukan bumi. Jika tidak, mat salih dan org luar je yang kuasai pasaran kita, syarikat cina Malaysia pun boleh pening kepala.

No comments: