Wednesday, February 2, 2011

gelombnag rakyat mesir...

1.saya amat kasihan dgn keinginan pihak tertentu sgt mahukan perubahan dgn apa cara sekali pun tanpa membuat pertimbangan kpd kesannya dan juga isu kestabilan keselamatan, poltik dan ekonomi negara.

2.senario poltik dan realiti kehidupan yg berlaku di mesir dan tunisia , amatlah tidak boleh disamakan spt dimalaysia , kerana dinegara kita ,permasalahan kehidupan harian dn realiti poltik adalah tidak serupa spt yg berlaku disana.

3.kestabilan ekonomi dan realiti politik serta realiti kehidupan rakyat malaysia amatlah jauh lebih baik drpd disana dan pencemaran poltik disana lebih berganda teruknya drpd malaysia. jauh panggang dari api jika mahu membuat perbandingan diantara malaysia dan mesir - tunisia.

4.malah , nilai gelombang rakyat yg berlaku disana adalah lebih realistik kerana protes rakyat tersebut tidak dipacu oleh politik merebut kuasa dgn apa cara sekalipun ataupun poltik peribadi , kualiti protes rakyat disana lebih berkualiti dan realistik kerana rakyat sememangnya mahu memprotes dgn craa tersebut kerana kehidupan mereka benar benar tertindas dan negara diselewengkan sesuka hati oleh pemimpin mereka.

5.kesan pencemaran poltik dimesir - tunisia ternyata telah menyebabkan rakyat negara mereka sudah tidak dpt lagi menjalani kehidupan harian dgn kos yg paling minima sekalipun , kepincangan poltik yg menyebabkan berlakunya senario ini telah membuat rakyat menjadi marah dan membuat protes , dan ianya adalah tanpa permainan ataupun percaturan mana mana parti poltik.

6.politik menguasai segalanya termasuk ekonomi , dan jika amrika cia x dpt jatuhkan seseorg pemimpin yg x mengikut ckp mereka , ekonomi negara tersebut akan diserang ,dan pelbagai percaturan politik dilakukan mereka agar kehidupan rakyat negara tersebut menjadi tidak stabil dn seterusnya negara menjaadi huru hara.dan sudha pasti meka akan mengambil kesempatan drpd situasi ini.

7.jika rakyat malaysia mahukan perubahan , sistem pilihanraya kita masih amat boleh dipercayai dan berwibawa ketulenannya , dan juga jika sekali pun malaysia dlm senario yg serupa dgn mesir tunisia , kita x perlukan gelombang rakyat yg berlaku spt mana di mesir-tunsia , kita boleh adkan pilihanraya utk menyelsaikan permasalahan ini.

8.kerana kita harus memberi perhatian kpd keadaan hidup dlm darurat dan isu keselamatan yg x stabil dan huru hara yg perlu ,kacau bilau yg merosakan ketengan dan keharmonian rakyat jelata dan gangguan pendidikan kpd keluarga kita , anak anak kita dan permaslahan bekalan makanan , pekrjaan dan tumbangnya sebuah ekonomi kerana kemaruk kuasa poltik dan nafsu peribadi pihak tertentu.

9.x perlu kita pendek akal dek nafsu poltik , kerana negara kita amat stabil di semua segi dan aman sentosa kecuali provokasi poltik strategik pihak pr , dan gelagat x senonoh poltiking pr.

10.fikirkan !



No comments: