Thursday, February 24, 2011

cth politik islam di iran

cth politik islam di iran

Sulaiman Akup
Khomeni bukan sahaja tidak berminat dengan jawatan politik tetapi tidak juga meminta kediaman yang mewah sebaliknya terus tinggal dan mengajar Al-Quran di rumahnya yang serba sederhana di Qum. Khomeni tidak juga menggunakan kedudukannya sebagai ulama yang cukup berpengaruh untuk meminta kerajaan Iran melantik anak atau menantunya memegang jawatan penting dalam mana-mana perbadanan ekonomi negara tersebut. Beliau juga tidak meminta sepupunya atau anak saudaranya menjadi Menteri Besar Qum.

Kerja utama Khomeni setelah terbentuknya kerajaan revolusi Iran hanyalah mengeluarkan fatwa agama. Nah, ini baru kerja ulama. Ulama tak boleh berminat dalam politik. Kalau ulama pun nak turut sama berminat dalam politik, nak turut sama bertanding dalam pilihanraya, nak turut sama tubuhkan parti politik, maka itu bukanlah lagi ulama.

Kalau ada ulama atau mereka yang menganggap diri sebagai ulama turut sama melibatkan diri dalam politik, maka jadilah orang itu sebagai ‘agama suku, politik suku’.

Justeru tidak hairanlah kalau PAS sebenarnya parti yang suku-suku – ke sana tak sampai dan ke sini pun tak sampai. Hari ini cakap lain esok cakap lain. Dulu PAS keluarkan sebahagian dari sepotong ayat Quran kononnya orang Islam tak boleh menerima orang bukan Islam sebagai pemimpin.

Hari ini PAS tak pakai lagi ayat Quran tersebut. Malah PAS bersekongkol dengan pemimpin DAP.

Beberapa hari dulu Nik Aziz mengatakan seolah-olah perjuangan nasionalistik UMNO tidak Islamik, kemudian berubah pula mengatakan perjuangan orang Melayu perlu 

No comments: