Monday, July 18, 2011

Tipu Helah Dan Muslihat Politik Pakatan Rakyat

1.Kita akur ,.dlm permainan dn percaturan politik , antara part n parcelnya atau sbhg drpd permainannya termasuklah percaturan tipu dn muslihat dn helah tertentu bagi tujuan asama ada menagih simpati politik ataupun dgn sengaja utk mencapai meomentum politik yg diperlukan.

2.Sejarah telah membuktikan ,.begitu juga dgn sains politik ,.bahawa parti politik yg bermain dgn politik helah adalah drpd kalangan parti yg kurang kekuatannya ataupun masih diragui rakyat jelata ataupun penyokong mereka.

3.Kita boleh terima jika amalan politik helah ini berkisar dlm 10 % percaturan mereka ,akan tetapi jika politik jenis ini merupakan mainan utama mereka dn kekerapan penggunaannya maka ia 1 perkara yg amat pelik ! kerana jika mereka mendakwa mempunyai sokongan yg kuat maka seharusnya mereka x perlu bergelumang dgn politik jenis ini.

4.malang sekali dlm negara kita ,.kemaruk poltik sudah melampaui batas dn diluar kawalan ,.permainan poltik helah pakatan rakyat telah menjadi virus parasit yg sgt berupaya merosakan sistem politik negara dn perlakuannya ,.faktor ini akan merosakan poltik tulen yg perlu kita serapkan kpd generasi akan dtg .

5.jika generasi kini diajar ataupun disuapkan dgn percaturan spt ini disemua media amaka sudah tentu ia akan menjadi 1 perkara normal dn ia sudah pasti akan dilihat generasi muda atau generasi pelapis sbg  fitrah berpoltik ,..mereka akan keliru dn menganggap poltik adalah 1 helah dn muslihat ,.dn ia akan menjadi amalan para pemain pltik dimasa depan.

6.faktor ini sudah pasti akan merosakan poltik negara kita !! kita wajar lakukan sesuatu ,..penerangan mengeaninya wajar dibuat dgn agresif agar amali poltik sebenar dpt dikembalikan dn dijadikan teras kpd generasi akan datang.

2 comments:

Norazniza Abdul Karim said...

politik matang??? mana peginya sume? dah xde... politik di malaysia dah jadi caca marba.... sampai bila? sampai melayu merempat di bumi sendiri... sampai melayu meminta sedekah di bumi sendiri.....

tunmaharezza said...

tu lah bro..aku risaukan..takut generasi akan dtg tgk poltik kita mcm ni..dn anggap..begitulah cara berpoltik..amat meneydiihkan..