Wednesday, April 27, 2011

dap jht..
Fatos Anuar

DAP Terus Tindas Peniaga Melayu... Bila DAP berkuasa dibeberapa tempat di Malaysia, golongan manakah yang sebenarnya rugi? Sudah tentu yang paling rugi dan tertekan adalah golongan peniaga-peniaga melayu tak kiralah yang berniaga secara kecil-kecilan, ata...upun yang berniaga di restoran. Selama ni korang hanya dengar cerita peniaga melayu tertindas di Penang saja bai…, itu standartlah sebab Regim DAP yang berkuasa di negeri tu.

Macam mana pulak di negeri-negeri lain yang ada ADUN dari DAP? Peniaga melayu kat situ tertindas ataupun tak? Baru diceritakan oleh seorang sahabat yang berada di Dun Teratai Selangor berkenaan dengan peniaga melayu yang ditekan dalam waktu menjalankan perniagaan. Kalau ikut cerita sahabat ni, peniaga-peniaga kat situ bukannya berniaga besar pun… Setakat meniaga Tom Yam dan juga masakan bergoreng saja… Korang tau tak Dun Teratai ni siapa yang jadi wakil rakyatnya? Siapa lagi kalau bukan wakil DAP Janice Lee.

Katanya... dia telah mengeluarkan arahan melarang para peniaga melayu meniaga disekitar kawasan tersebut sampai awal pagi. Kalau nak berniaga, setakat jam 12 malam saja. Tak tahulah pasal apa yang dia tak bagi peniaga melayu berniaga sampai tengah malam tu. Nak kata kacau tidur dia, tak logik lah pulak. Mungkin ada penduduk cina kat area Dun Teratai tu marah kot bila peniaga melayu masih jalankan perniagaan selepas pukul 12 tengah malam. Kesian betul dengan peniaga-peniaga melayu ni semua. Selalunya, time pukul 12 ke atas tu lah ramai customer.

Jadi, bila Janice dan tak bagi peniaga melayu ni berniaga selepas pukul 12 malam, mesti dorang rugi pasal hilang customer. Seorang sahabat cerita...dia selalu makan Tom Yam di satu gerai dalam kawasan Dun Teratai tu.. Tak tau lah sama ada Tom Yam tu memang sedap, ataupun anak dara makcik Tom Yam tu yang lawa. Tapi kata sahabat Spy ni, makcik Tom Yam tu mula berniaga pukul 6 petang dan selalunya tutup pukul 3 pagi. Tapi sejak beberapa bulan lepas, kedai Tom Yam tu dah tutup pukul 12 tengah malam pasal arahan dari Adun kawasan tersebut.

Melepaslah si mamat ni nak makan Tom Yam kegemaran dia disitu. Dia nak datang awal pun tak boleh sebab dia kerja sampai pukul 11 malam. Jadi kempunan lah dia.. Yang paling bestnya, arahan tutup kedai awal ni hanya dikenakan terhadap kedai-kedai tertentu saja.

Ada jugak gerai-gerai lain dikawasan tu masih menjalankan perniagaan sehingga awal pagi. Dah macam pilih kasih laa pulak bila ada yang boleh dan ada yang tak dibenarkan meniaga. Kalau korang tak percaya, pergilah check sendiri kat kawasan Dun Teratai tu dan tanya sendiri kat peniaga-peniaga melayu disana...inilah bahananya kalau pilih wakil yang dari parti komunis. Undang-undang dorang pun macam komunis jugaklah...

Jadi kalau nak selamat dan aman berniaga bagi para peniaga melayu semua, PRU depan pilihlah parti yang bukan komunis. Yang bersekongkol dengan parti komunis pun korang kena tolak jugak. Tambah-tambah yang mengaku dorang tu dari parti syurga. Yang tu lagi bahaya baii… Ingat…, sekali silap pangkah, merana lah 4-5 tahun. Rugi besar tuuu….
on Thursday · Like ·  · Subscribe

No comments: