Wednesday, March 6, 2013

agenda penceroboh kesultanan sulu


teori agenda serangan penceroboh kesultanan sulu di sbh

1.serangan penceroboh kesultanan sulu di sbh ,..dipacu oleh

a.faktor kos
b.faktor lojistik persenjataan dn peluru
c.faktor rangkaian domestik - bantuan tempatan
d.faktor markas operasi / tempat persembunyian
e.faktor tactical serangan balas
f.faktor peralatan canggih
g. faktor politik

dn sbgnya..

2.kita tahu , faktor tuntutan bukan utama , tetapi faktor utk penonjolan kumpulan itu yg lebih nyata agendanya , mnlf pimpinan nur misuari yg dikatakan diketepikan oleh bangsa moro dn sulu sendiri menjadikan organisasi mereka perlukan 1 bentuk kontroversi dn sensasi bertaraf dunia utk penonjolan semula imej mereka.

3.serangan pencerobohan ini di sbh telah menarik minat pemain politik antarabangsa spt cia amerika yg sgt mahukan kedudukan strategik lautan di timur sbh , ia kerana , kedudukan tersebut amat bernilai disegi ke strategikan military dn ia amat penting utk pihak 2 tertentu.

4.mereka tidak dpt menguasai kwsn itu secara sah dn mereka perlukan 1 konflik di kwsn itu utk sbg alasan kehadiran mereka , dn organisasi yg telah lemah tetapi ada nama boleh dikudakan dipergunakan utk tujuan itu.

kita tahu mnlf nur misuari amat kecewa dgn kejayaan dn pencapaian milf , dimana milf telah mendapat dn mencapai agenda perjuangan mereka dgn filipina dn mnlf tertinggal dlm bab ini.

5.utk menghidupkan semula perjuangan mnlf , mereka amat perlukan 1 konflik , dn mereka mencipta konflik itu , dn mereka tahu , mereka akan dibiayai sepenuhnya , kita juga tahu , organisasi spt ini , amat mudah utk medapat dana bwh tanah dn dana tertentu dn kita juga tahu , peperangan bg mereka adalah 1 cara mendapatkan sumber kewangan.

mereka juga tahu , kekuatan dn kelemahan raja kiram iii , dn mereka juga tahu kelemahan kesultanan kiram dn soal kewangan dn soal popular , keuarga kiram ini digunakan , dn kiram dilihat sbg alat utk agenda mereka.

7.setelah serangan mereka dibalas oleh pihak pasukan keselamatan malaysia , mereka dilihat lebih kearah mencapai target mereka iaitu , menaikan nama kumpulan mereka dn mereka telah berjaya , mereka telah dkenali .

kini setelah dikenali , agenda mereka di sbh akan masuk fasa ke 2 ,fasa ke 2 kan lebih terarah kpd tektik serangan hendap di semua kwsn di sbh , dn serangan ini tidak akan spt berperang atau pemberontakan , tetapi akan lebih terarah serangan cara x menetu dn tidak kerap.

8.mereka mahu mengugat kestabilan dn keselamatan mutlak sb saja , x lebih drpd itu , mereka tidak akan masuk ramai 2 sehinga puluhan ribu org utk berperang di sbh , kerana faktor kos tidak dipihak mereka.

dn sudah pasti , pembiaya dana mereka x mahu 1 perang besar yg bakal hancurkan mereka sendiri , pembiaya dana mahu mereka aktif dn wujud shj dn berfungsi sbg pengacau dn pengganas upahan shj.

9.mereka akan berfungsi hanya sbg tenetra upahan saja , dn hanya berfungsi utk megacau sebulan 2 kali shj , mereka tidak akan membawa bala tentera tk berperang dgn sabah ataupun malaysia.

10.mereka tahu , kerajaan malaysia tidak akan mudahkan urusan agenda mereka.

No comments: