Thursday, May 28, 2009

Jenayah Melampau

1.sejak kebelakangan ini terutama sejak DS Hishammuddin Hussein mengambil tugas menteri dalam negeri,,kita telah melihat usaha pdrm dlm pencegahan jenayah yg sememangnya amat dimahukan rakyat dan beberapa siri operasi jenayah seluruh negara telah menampakan hasil yg memuaskan.

2.jenayah ragut dan mat rempit yg menjadi dilemma kpd masyarakat melayu khususnya semakin mendapat perhatian pihak berkuasa dan ianya sedang ditangani dgn bersungguh sungguh oleh pihak berkaitan.

3.manakala permasalahan gangsterisma dlm masyarakat india dan juga beberapa siri jenayah yg dilakukan oleh kaum hindarf ini juga ditangani dgn tegas oleh pihak kerajaan walaupun ianya amat perlu lagi dipertingkatkan.

4.dan hari ini terpampang dimuka depan beberapa surat khabar,arus perdana mengenai kekejaman dan kezaliman yg diluar keperimanusiaan penjenayah '' ah long '' yg kita semua tahu adalah satu aktiviti yg menyalahi undang undang negara yg majoritinya membabitkan kaum ah cong nih.

5.amat suka hati kita bila melihat pdrm bersungguh sungguh dlm hal menangani permasalahan ini dan begitu juga dgn komitmen yg diberikan mereka,,,kita berharap isu ah long jahat ini dan perlakuan melampaui undang undang negara yg mereka pertunjukan kpd rakyat negara ini dpt dihentikan dgn cara yg amat tegas.

6.soal mengapa penjenayah penjenayah tersebut berani melakukan jenayah spt ini hingga ke tahap yg boleh memalukan negara dan jabatn jabatan tertentu kerajaan adalah satu perkara yg perlu diberi perhatian oleh banyak pihak.

7.kita merasakan undang undang jenayah negara sewajarnya diberi nafas baru dan dikemas kini mengikut kepadaan jenayah yg dilakukan oleh sang penjenayah ini,dalam pada itu..pihak kerajaan juga harus mencari jalan terbaik bagi menyelesaikan pembabitan segelintir pihak yg melindungi aktiviti jenayah yg amat melampau ini.

8.rakyat malaysia amat sensitif dgn perkembangan isu keberanian melampau penjenayah penjenayah masakini dimana ianya seperti ada satu misteri tertentu yg menyebabkan fenomena perlakuan berani penjenayah apabila melakukan jenayah.

9.spt seolah olah ada pihak tertentu yg berfungsi utk melindungi aktiviti dan perlakuan mereka dan seharusnya pihak kerajaan menyaisat atau membuat kajiselidik tertentu bagi membendung jenayah spt ini berulang lagi dan bagi mengelakkan juga ianya menjadi satu perkara yg normal dlm negara kita.

No comments: